Improviserade ihop lite nyttigt bröd

2013-09-07 10:02:00 Kost
» Kommentarer(0) «


Blev lite less på knäckebröd igår, så imorse när jag ändå var tvungen att gå upp för tvättstugans skull så passade japågå att ta med Benjamin ut i kölet och improvicerade ihop lite nyttigt frukostbröd. Riktigt gott blev det också, så testa om ni vill. Receptet kommer här nedan:
 
 
Michaelas frukostbröd
 
Ingredienser
- 2 dl fiber havregryn 
- 5 dl grahamsmjöl 
- 1 dl frön (jag använde en blandning av linfrön och solrosfrön)
- ett rivet äpple 
- 2 msk flytande honung
- 3 dl russin
- 2 tsk bikarbonat
- en nypa flingsalt
- 5 dl naturell yoghurt
- 1/2 - 1 dl kallt vatten
 
Till garnering
- 2 msk kokosflingor
- 2 msk solrosflingor
 
Gör så här
Blanda ihop alla torra ingredienserna. Riv sedan äpplet och ha i. Tillsätt därefter honungen, yoghurten och vattnet. sätt ugnen på 200 grader. Ta fram en brödform och täck med bakplåtspapper. Klicka sedan i smeten och garnera med kokos och solrosfrön. Låt stå i ugnen i 45-60 min.
 
Tips!
Det går självklart att byta ut solrosfröna och kokosflingorna mot något annat som ni behagar. Är ni som min, allergiska mot äpplen, päron osv. så hoppa över dem eller om ni tål kokta. Riv, koka och ha sedan i. Det gjorde jag och fungerade jättebra!
 
 
> Uppdatering!
Har nu även testat att göra detta recept med ett tärnat päron samt en tärnat nektarin och ja, det blev mycket gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback