Snabba, nyttiga russinbröd

2013-05-30 15:34:47 Kost
» Kommentarer(0) «


 
 
Har plockat fram mitt gamla herliga recept på ett nyttigt russinbröd som jag bakade och åt dagligen färra året när jag började träna och skulle ner i vikt. Man håller sig riktigt bra på det och dessutom är det gudomligt gott också, så nu tänkte jag dela med mig av detta. Hoppas ni vågar testa och gillar det!
 
Ingredienser
• 30 gram jäst
• 3 dl vatten
• 1 tsk salt
• 1 msk brödsirap
• 1 ½ dl russin
• 1 dl krossade linfrön
• 1 dl solrosfrön
• 3 dl grahamsmjöl
• 3 dl vetemjöl
 
Gör såhär
Smula ner jästen i vattnet och rör ut det. Tillsätt sedan brödsirapen, saltet, russinen och linfröna. Arbeta ner vetemjölet och grahamsmjölet i degen, 1 dl i taget. Låt sedan degen stå och jäsa under bakduk i ca 40-45 min. Arbeta sedan ut degen på mjölat bakbord och baka ut lagom stora frallor. Lägg bakplåtspapper på en plåt och lägg sedan frallorna på bakplåtspappret. Nagga lite försiktigt med en gaffel på ovansidan av frallorna och skåra gärna några streck eller ett kryss. Låt sedan dessa jäsa under duk i ca 30 min. Pensla sedan med vatten och skåra gärna lite extra. Lägg på lite solrosfrön (byt gärna ut mot andra frön / nötter om du vill) och grädda dessa sedan i mitten av ugnen i 250 grader och ca 8-10 min beroende på ugn.
 
Njut gärna av dessa nybakade med smör och ost tillsammans med en kopp te. Vid upptining använd gärna ugn och inte micro för att förhindra att de blir lite degiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback